Snart utexaminerad trädgårdsarkitekt blir Årets Nyföretagare i Haninge 2019

Helena Gustafsson är snart klar med utbildningen Diplomerad trädgårdsarkitekt. Hon driver företaget Caradonna Trädgårdsdesign sedan september förra året och blev just utnämnd till Årets Nyföretagare i Haninge 2019.

Stort grattis till priset, Helena! Vill du berätta hur det gick till att få priset, och hur allting började?

Jag kommer att bli klar nu i vår med utbildningen till Diplomerad trädgårdsarkitekt och under hösten avslutade jag kursen Trädgårdsdesign som affärsidé och medan jag gjorde det har jag samtidigt försökt starta upp företaget eftersom jag börjat få kunder sedan en tid tillbaka. Och eftersom detta skulle bli min primära inkomstkälla så har jag velat komma igång och göra allt rätt. Så för varje uppgift i affärsidé-kursen så har jag gjort varje moment i verkligheten också. På så sätt har jag varit väldigt trogen min affärsplan, som jag skrivit i kursen.

Det här med nätverkande har varit viktigt för mig redan från början. Jag fick en bra kontakt på Nyföretagarcentrum i Haninge där jag bor och har gått dit ett antal gånger och bollat idéer, fått tips och idéer om hur det funkar här lokalt – och alla tips jag fått har jag verkligen följt.

För det är ju faktiskt en djungel när man är nyföretagare. Jag behövde något att hålla mig i. Nyföretagarcentrum som bland andra står bakom priset hade nog mig färskt i minne och de såg vilka resultat det gav när jag följde deras råd, så de har nog följt mig och kände sig antagligen trygga med mig som kandidat.

Hur löd juryns motivering till att just du blev årets företagare?

Några av anledningarna var att de ansåg att jag hade en så tydlig och strukturerad affärsplan, hade så bra företagsaktiviteter och en bra entreprenöranda i mitt företagande. Mycket av det har jag fått tack vare kursen Trädgårdsdesign som affärsidé och de övningar som jag har gjort punkt för punkt.

Hur kändes det att bli nominerad och att få ta emot priset?

Det var överraskande för mig. Jag har ju inte blivit nominerad av en extern person utan de hade själva fångat upp mig som kandidat. Klart jag fick lite hybris, haha! Men det lade sig snabbt. Jag hoppas att det här ger mig nya kunder, det är ju en kvalitetsstämpel eftersom de har gått inom mitt företag utan och innan och de ser att det är schyst och hållbart. Kunderna ska kunna känna sig trygga, att det är seriöst. Jag vill gärna jobba så lokalt som möjligt, att slippa köra runt hela stan med med bil till exempel, det känns inte bra för miljön heller. Jag tar gärna uppdrag i hela storStockholm, men vill helst jobba här i Haninge och de närliggande kommunerna. Det känns viktigt för mig att få den lokala anknytningen.

Varför ville du starta företag?

Jag pluggade i ungefär ett år innan jag såg att jag måste starta företag. Utbildning är viktigt och det har jag alltid tyckt, så helst ville jag bli klar innan jag startade företag men verkligheten såg inte riktigt ut så. Varje nytt projekt lär jag mig massor på. Jag kunde inte backa från den läroprocessen, som kunderna faktiskt har varit. Det kändes 100% nödvändigt att starta företag för att kunna ta dessa uppdrag. Jag har hjälpt till och fixat i trädgården hos kompisar i 10 års tid, men nu är det på riktigt och jag vill kunna ta betalt, och då måste jag ha ett företag. Det finns ingen annan väg för mig.

Vad gjorde att du valde trädgårdsbranschen?

För mig var det helt naturligt, det fans inget alternativ. Jag är bildlärare i grunden och är väldigt kreativ, skapande, älskar att vara utomhus och älskar allt med växter, är supernördig när det gäller träd och buskar.

Det har tagit ett bra tag att välja det här spåret, men jag mår så bra när jag är utomhus och vill att andra ska få må lika bra som jag gör! Det handlar också om folkhälsa. Rehabträdgårdar skapar man nuförtiden och det tycker jag är intressant. Man kan skapa detta i den egna trädgården och det är ett av mina mål. Många som jag möter skäms för sin trädgård och det är ju inte så kul, eller ser trädgården som ett nödvändigt ont istället för något som man kan njuta av till fullo! Många inredare har heller ingen aning om hur man kan omsätta det tänket till utemiljön, och det kan jag ju hjälpa till med.

Vilka utmaningar har du stött på i ditt företagande?

De störta utmaningarna har varit när man jobbar med större skala, till exempel mot bostadsrättsföreningar. Eller alla specialfall som kan dyka upp, som när en kund hittade en runsten på sin tomt och vad det då innebar för mig. Jag fick tänka på ett helt nytt sätt, det där hade jag inte kunnat planera för, så det blev att starta från början. Det kan vara utmanande när många människor är inblandade, som i en bostadsrättsförening, där saker går långsamt framåt. Då måste man vara uthållig och ha annat på gång samtidigt. Så att man får in pengar, helt enkelt.

Och sen är det alla formella saker som papper, försäkringar, tillstånd och allt som har med byråkrati att göra. Kursen Trädgårdsdesign som affärsidé hjälpt mig, men även Nyföretagarcentrum har varit en stor hjälp. Jag tycker verkligen man ska ta hjälp av dem, där man bor.

Det finns också många funktioner i kommunen som man inte känner till, till exempel ”företagslots” som vi har här, en person som är inriktad bara mot småföretagare, som man kan prata med. Vi var i kontakt varje vecka ett tag, vilket också hjälpte mycket.

Vad har varit det bästa med att driva Caradonna?

Åh det är mötet med alla nya kunder! Och att man får ta bort den där stenen från folks axlar, när de inte vet hur de ska ta sig vidare. När jag får komma in och våga ta bort, sortera och utmana lite! Det är det allra bästa.

Ju mer tid man lägger ned på kunden i början, för ett riktigt bra samtal – för kommunikation är nyckeln till allting – ju bättre blir det. Har man bara en bra, tydlig och rak kommunikation så löser sig allt.

Du har ju nyligen läst kursen Trädgårdsdesign som affärsidé. Hur kändes processen att ta fram en affärsplan?

Det har varit en riktig utmaning! Men det är bara så att man får göra om och göra rätt, det har varit många ändringar som jag tvingats göra. Men tillslut så har jag också tvingats granska mig själv och jobba systematiskt. Jag kan lätt sväva iväg, så detta håller mig på mattan och det är bra. Jag har nu en plan att följa, som jag själv utarbetat. Det har handlat om att skala av och trattat ner och hitta en kärna, och den kärnan är viktig för mig att förhålla mig till. Till slut kändes arbetet med affärsplanen som något bra!

Om du startat ditt företag först nu, hade du gjort något annorlunda?

Jag hade inte oroat mig så mycket i förväg, bara systematiskt tröskat mig igenom allting. Varit lite coolare, helt enkelt. Det är ju lätt att säga efteråt, men ändå! Jag var tidig med att ta fram visitkort, logga på bilen, broschyrer, sånt som många gör först senare. Jag hade allt klart i början och det kändes så roligt! Det var skönt att ha, men kanske inte helt nödvändigt. Men det ger ändå ett bra intryck, så det hade jag inte ändrat, förutom min egen inställning. Det är inte så svårt som man tror att starta. Och det kan bli riktigt bra!

Vilka tips skulle du ge till andra gröna företagare som befinner sig i uppstartsfasen?

Som studerande på distans så har jag ganska tidigt behövt fysiska kamrater och vi är nu fem tjejer som alla pluggar till Trädgårdsarkitekt, som skapat ett nätverk tillsammans.

Vi är inte heller konkurrenter med varann, så vi har haft mycket kontakt och det har varit så värdefullt! Vi har verkligen kunnat tipsa varann om allt möjligt. Sådant som tar tid när man är själv.

Jag skulle också vilja tips om att tidigt våga starta vettiga relationer med olika samarbetspartners. Man ska inte banga för de stora firmorna, för de behöver också tänka nytt och kan också ligga risigt till ibland. Att tänka utanför boxen för att nå ut är också viktigt. Det kan nog se olika ut beroende på i vilken kommun man bor. Haninge är en skärgårdskommun med båtklubbar och liknande, och vill man nå ut så måste man finnas där kunderna är. Då är det inte alltid bara visitkort på Blomsterlandet som ger något.