jOhan och Kersti fick ta emot designpris från kungaparet

jOhan Andersson och Kersti Liss Nadjalin studerar båda till Diplomerad Trädgårdsarkitekt och driver företaget Pelargonien tillsammans. Nu är de aktuella efter att ha vunnit första pris i en designtävling på Sollidens slott, med en innovativ utställningsträdgård som hade temat ”Den goda trädgården”. 

Ni har precis vunnit första pris med er utställningsträdgård ”Njuteliv” och fick ta emot priset från kungaparet. Så roligt! Kan ni berätta mer om hur det gick till?

Ja, det var väldigt roligt att det gick så bra. Det fanns två olika priser, det ena var ”besökarnas pris” och det gick ut på att alla besökare fick rösta på sin favoritträdgård. Det vann Hasse ”Kvinnaböske” Anderssons trädgård, som var väldigt barnpublikfriande, vilket var ett smart drag förstås. Men det stora priset var ”Sollidens pris”, som utsågs av en jury, och det var det priset som kändes mest intressant och troligen det som kunde ge mest uppmärksamhet. Det var det priset vi ville ha, så det var väldigt kul att få det. Juryn hade många kriterier och deras motivering kändes väldigt fin att få. Det var också kul att kungaparet tyckte det var så roligt, de kändes engagerade och intresserade. Den här tävlingen, som hållits i 4 år nu, är något de själva initierat och bjudit in till, och syftet är att inspirera besökarna till idéer att ta med sig hem till sin egen trädgård.

Juryns motivering löd: ”Med en välformulerad idé och god förankring i sin samtid har de skapat ett trädgårdsrum som fint formulerar, ramar in och visualiserar utrymmet där vårt liv inne och ute möts. Med formstarka element och en mjukt sammanhängande palett bjuder de in till jordnära möten och gränslös samvaro i ett rum mittemellan.”

Vilka var de idéer som er utställningsträdgård baserades på?  

Temat var ”Den goda trädgården”. Vi tänkte att om vi ska ha någon chans så måste vi tänka lite annorlunda. Vi tog ett lite större samhällsperspektiv där vi ville främja mötet mellan människor och skapa en plats för att träffas, men också skapa ett möte med naturen. Rummet som utställningsträdgården består av är som ett orangeri eller växthus men som vi låtit naturen ta över lite grann. Vi hade till exempel ett matbord, i skepnad av en stor odlingslåda, fyllt med bland annat kål och mangold, som ett köksland fast lite huller om buller, med dukningen inkilad i växtligheten. Och det speglade vårt koncept, vi ville vända på det hela. En vanlig middagsbjudning där människan bestämmer är mer uppstyrd med kanske en vas med blommor på bordet som enda gröna inslag, men i vårt förslag har naturen bestämt och därför kilade vi istället in tallrikar och glas mitt i grönskan.

Under stolarna satte vi gräs som växte igenom sitsen, och istället för kristallkrona hade vi växter som hängde ner. Sedan hade vi inga egentliga väggar men vi hade ändå fönster och fönsterbrädor där vi hängde växter. Kungen gillade fönstren väldigt mycket! Han tyckte de var enkla men kreativa, så det var något som folk kunde ta med sig hem. Hela vår idé byggde på att vi mår bra av att vistas i naturen och att träffa varann på riktigt, inte bara i den digitala världen. Det var det ”goda” inslaget i vår lösning, kan man säga. Trädgården representerar på det sättet en mer filosofisk hållbarhetsprincip, förklarar jOhan.

Kersti berättar glatt vidare; När vi lämnade in förslaget till tävlingen skickade vi med en text som beskrev vår idé, tillsammans med skisser gjorda i SketchUp. Vi kände att vi var nöjda med det vi skickade in. Det var så kul när de ringde och frågade om vi ville ställa ut! Och att vi dessutom vann det hela… Vi har fått massor av uppmärksamhet, fina diplom som kungen själv har signerat och en fin glasstatyett. Dessutom ingick det en budget på 20 000 kr och det var något vi hade med oss när vi skissade på projektet. Vi var noga med att det skulle vara realiserbart för oss, både praktiskt och ekonomiskt. För att lyckas med det gällde det att släppa igenom alla idéer tidigt i processen för att sedan sålla och tänka vad man kunde göra och vad som faktiskt skulle funka. En lösning blev snickerier som ett smart sätt att kunna göra mycket volym för relativt liten peng.

Jobbade ni med sponsorer eller andra samarbeten, som ju är vanligt när man bygger visningsträdgård? 

Ja, det var tillåtet att jobba med sponsorer och det tog vi fasta på. Vi fick igenom spons på precis allt material! 100 % succé kan man säga. Det blev åtta sponsorer totalt, som stod för virke, färg, specialjord, krukor, växter, täckbark och stolar. Så det bidrag vi fick från Solliden täckte istället våra resor och boende!

Vi samarbetade bland annat med Hälsoträdgården i Örebro, en organisation som jobbar med folk som ska slussas ut i arbetslivet igen efter att de haft psykiska eller fysiska problem av olika slag. Tillsammans med dem bestämde vi vilka växter som skulle användas och sedan drev de upp växterna åt oss. Mangold, kål, krasse, kronärtskocka, ärter och allt möjligt hade vi i trädgården.

Det var inte inkomstbringande att ställa ut, men det var en stor marknadsföringskampanj kan man säga. Vi var med i radio P4 två gånger och det blev hela 13 artiklar i olika tidningar. Dessutom mycket surr i sociala medier. Redan nu har vi fått två förfrågningar som vi kan direkt härleda till medverkan i tävlingen, så det är ju bra!

Ni har startat företaget Pelargonien och driver det tillsammans. Vill ni berätta lite mer om det och om er yrkesmässiga bakgrund?

Vi har drivit verksamhet tillsammans sedan 2011 egentligen men tidigare var det kommunikation, varumärkesutveckling och produktdesign som gällde. Vi valde att lägga ner det företaget 2016 av olika anledningar, trots att det var välmående. Vi kände bland annat att det fanns ett behov av att jobba mer utomhus och med händerna. Vi hade nästan enbart jobbat inomhus framför datorn förut.

Vi vill skapa en företagskultur som vi gillar att vara i, det är väldigt viktigt för oss, säger jOhan. Vi ska inte bli uppätna av jobbet utan även kunna värna om privatlivet. Vi har bestämt att aldrig jobba mer än 40 timmar i veckan och så har det varit ända sedan start, för att medvetet sätta rätt kultur från dag 1 – och tar det lite längre tid att komma igång med företaget så får det göra det. Det är alltid mer eller mindre kärvt i början, innan man är på banan och eftersom vi gör det parallellt med att vi vidareutbildar oss på Trädgårdsakademin så är det viktigt med rätt balans.

Eftersom vi har lång erfarenhet av design och ett privat trädgårdsintresse sedan innan, så fanns det mycket från start som gjorde att vi hade ett självförtroende att kicka igång. Och vår analys av behoven i nya trädgårdar är att det efterfrågas mycket konstruktioner och funktioner som inte alltid består av just växter. Så vi kände att vi hade något att erbjuda, även om vi inte var fullfjädrade i växtkunskap ännu. Men med Trädgårdsakademins alla kurser är vi verkligen på gång där också! Flexibiliteten i upplägget passar oss perfekt. Vi lägger varje fredag för studier och försöker ta oss fram så snabbt vi kan. Vi har också kunnat hjälpa varann genom att läsa olika kurser parallellt, så att vi tillsammans blir så breda som möjligt i vår kompetens. Vi vill gärna lösa saker på kreativa och annorlunda sätt, även i hur vi hanterar utbildningen.

Det låter som att ni är klassiska entreprenörs-personligheter som gillar att hitta smarta vägar och lösa problem på nytänkande sätt. 

Ja, vi har nog blivit entreprenöriella och lärt oss hitta nya vägar med tiden eftersom vi har jobbat mot just entreprenörer så mycket och det har helt klart påverkat oss, det här med att vara i en ständig virvelvind av idéer. Man blir lite mer respektlös angående konventioner, ”måste man verkligen göra så här?”, eller ”måste det vara såhär alls?”.

Det känns också som timingen är bra just nu, det bubblar om både trädgårdsdesign och odling och många är intresserade av att ha det fint i trädgården, men det ska gärna vara lättskött förstås. Många har gjort fint inomhus och nu blickar de ut i trädgården, men känner att de behöver hjälp.

jOhan berättar vidare; När folk ska köpa hus så är fina utomhusytor nu viktigare än fina kök eller badrum, enligt en nyligen gjord studie för fastighetsbranschen. För 10-15 år sen var många rädda för att göra om badrummet, men sen har många gjort det minst en gång och då blir man van. Nu är det trädgårdens tur.

Ja, vi lever i en spännande tid när trädgårdsdesign verkligen är på uppgång och det är mycket som händer. Hur ser framtidsvisionen ut för er verksamhet? 

Vi har faktiskt en affisch på väggen med en lista på ungefär 70 olika mål som vi bockar av allt eftersom! Det är otroligt värdefullt att skiva ner sina mål och idéer. Och det får gärna vara ett fint utformat dokument uppsatt på väggen, det blir som ett bra mantra för att påminna sig själv och det är väldigt kul när man kan bocka av saker. Det kan handla om att få 250 följare på Instagram, skaffa egen lokal, tjänstebil, kunna ta ut full lön, få första tidningsartikeln, ha gjort tio kompletta trädgårdar eller vad man nu vill uppnå. Det ska kännas kul att driva företag. Det ska vara lustfyllt och inte bara handla om pengar och siffror. Vi har en feel-good-lista också, en vardagsfilosofi som står inramad på skrivbordet, som vi peppar oss med ibland!

Följ gärna Pelargonien på Facebook och Instagram under namnet pelargonien.se

Ett glatt samtal med kungaparet vid prisutdelningen.