”Att man skulle kunna jobba i grupp på det här sättet hade nog inte många sett framför sig. Men idag är det vår vardag.”

Från kursverksamhet till ett komplett utbildningsföretag på 15 år. Inte ens grundaren Anette Åkerström själv hade vågat tro att hennes företag skulle bli ledande inom digital trädgårdsutbildning.


2003 var Internet fortfarande i sin linda. Bara en fjärdedel av befolkningen var uppkopplad dagligen och utbudet av kursplattformar var inte särskilt utbyggt. Men Anette Åkerström kände på sig att det fanns ett behov av andra trädgårdsutbildningar än dem som universiteten och folkhögskolorna erbjöd och drog igång en distans- och webbaserad kursverksamhet som i första hand var inriktad på trädgårdsdesign för personer som ville ha verktyg för att formge sin egen trädgård – Trädgårdsakademin.
– Min inspiration kom från gamla klassiska brevkurser där man satt hemma vid sitt skrivbord och kommunicerade med sin lärare via brev. I början fungerade kurserna som ett slags digital brevväxling, säger hon.

Ganska snart upptäckte Anette att många elever ville utbilda sig till trädgårdsmästare eller trädgårdsdesigner och kurserna blev mer yrkesorienterade. Idag har man också virtuella livesända workshops och muntliga redovisningar via nätet. Eleverna samverkar i olika nätverk.
– Att man skulle kunna jobba i grupp på det här sättet hade nog inte många sett framför sig. Men idag är det vår vardag.
Den digitala plattform som Trädgårdsakademin använder, Pingpong, är utvecklad i Sverige, och det är samma kursplattform som man haft sedan starten. En modell som hela tiden uppdateras och utvecklas. Om det vid starten fanns en viss tveksamhet mot distansutbildningar i allmänhet – och webbutbildningar i synnerhet – så är det tvärtom idag. Många uppskattar att kunna studera hemifrån och växla över till en ny karriär i egen takt.
– Att kunna jobba kvar på sitt gamla jobb samtidigt som man går en utbildning som leder till en ny karriär vid 40- eller 50-års ålder, det passar många, säger Anette.
Fortfarande är en del av studenterna privatpersoner som vill lära sig för sin egen skull, eller vidareutbilda sig inom trädgårdsområdet. Det livslånga lärandet är utvecklande för individen både på ett personligt och yrkesmässigt plan.
– Det är en svensk tradition, inte minst kvinnor har i alla tider gått kurs för att lära sig nya saker. En nyckel till vår framgång tror jag är att kommunikationen – att det finns en välutbildad lärare bakom kursen, en person som du skapar en relation till. Våra 15 frilansande lärare har en stor del i framgången, betonar Anette.

2013 inleddes ett samarbete med Yrkesakademin, vilket innebär att Trädgårdsakademin erbjuder yrkeshögskoleutbildning som berättigar till CSN, statliga studiemedel.
– Visst går det att lära sig handfasta saker som odling och växtkunskap på distans. Eleverna utför uppgifter i fält som redovisas digitalt och vi har ett antal kursdagar förlagda utomhus. Det är fantastiskt roligt och jag hoppas vi kan ha fler YH-utbildningar framöver, säger Anette.
En dröm är att skapa fler kurser på engelska, allra helst en kurs som handlar om skandinavisk trädgårdsdesign. Framtidsplanerna rymmer också utbildning inom odling, hållbarhet och ännu mer trädgårdsplanering.
Om Anette Åkerström ska sammanfatta det bästa med sitt företag så är det kombinationen av den senaste tekniken inom digitalt lärande och det mest jordnära man kan syssla med – jord, växter och odling.
– Det är kul att dessa världar möts i våra trädgårdsutbildningar!

Intervju och text: Eva Robild