Intervju med Matilda Nilsson – lärare vid Trädgårdsakademin

”Jag tror att fler och fler väljer att utforma sina trädgårdar individuellt, att vi kommer att se fler olika stilar och starka uttryck med tydliga teman. En större variation. Inte som alla andra har det i villakvarteret eller radhuslängan. Nittiotalisterna och kommande generationer kanske kommer att våga vara lite mer crazy.”

mg_4724-800x387

Höstsolen flödar över Malmö när vi får en pratstund med Matilda Nilsson, som är en av lärarna i Trädgårdsakademin. Vi slår oss ner i skuggan med en smoothie och Matilda får fria händer att berätta om sig själv.

– Jag kommer från en liten ort i Västergötland strax nedanför Kinnekulle. Mina föräldrar hade jordbruk och då är inte steget långt till trädgårdsodling. Min mormor hade ett stort trädgårdsengagemang och hon inspirerade mig till att söka mer kunskap i ämnet. Jag gick först på Naturbruksgymnasiet i Skara och sedan på Hvilan i Åkarp. På den tiden fanns det ingen högre utbildning i ämnet trädgårdsdesign, vilket egentligen var mitt stora intresse. Istället utbildade jag mig till biolog. Men när jag var klar hade marknaden hunnit få upp ögonen för det där med design och SLU Alnarp startade samtidigt en ny utbildning, Trädgårdsingenjör med inriktning design, och jag kom in i första årskullen 2005. Några år senare fick jag en kandidatexamen i landskapsplanering med inriktning trädgårdsdesign. Redan under utbildningstiden startade jag mitt eget företag Biotopia Landskap och Trädgård, och samtidigt träffade jag även Anette Åkerström som är grundare till Trädgårdsakademin. Vi inledde ett samarbete och på den vägen är det.

Det har varit väldigt roligt att följa våra deltagare och branschen i stort under dessa år och visst har det skett förändringar. Man kan väl säga att utbildningen följer branschens utveckling. Kurserna förändras i takt med deltagarnas ökade kunskap, behov och önskemål, vilket i sin tur är kopplat till att trädgårdsägarna blir allt mer insatta och bättre förstår vikten av en bra planering av sin trädgård. Idag finns också ett större intresse för att betala bra för designtjänster. I början fanns fler oseriösa aktörer och givetvis finns de fortfarande även i den här branschen, men den ökande konkurrensen och de större kraven från kunderna gör att det har sanerats under senare år.

Vi bad Matilda att berätta lite om hennes spännande och brokiga liv som vi hade hört talas om.  -Jo det är riktigt att jag varit en del utomlands. Jag hamnade t ex i Jordanien, mest av en slump. Man sökte någon som kunde designa en energieffektiv trädgård. På platser med torrt medelhavs- och ökenklimat har man ofta vattenbrist och höga kostnader för luftkonditionering och man kan då använda torktåliga växter som isolerande och skuggande element för att få en lägre inomhustemperatur. Det blev ett projekt som öppnade mina ögon, både vad gäller växters överlevnadsförmåga i tuffa klimat men de var också väldigt givande att samarbeta med arkitekter som bygger energieffektiva hus.

I Egypten fick jag jobba med ekologisk växthusodling där man ville inrikta sig mot permakultur. Det bygger på en tanke om att trädgården ska vara självförsörjande, där odlingsmaterialen stannar kvar på platsen i ett cirkulerande system och återförs i form av gödsel, kompost, mulch, och liknande. Det är också vanligt att man har djur som en integrerad del i trädgården. Permakultur förkommer allt mer och fungerar väl i tempererat klimat, men det är en mycket större utmaning i ökenklimat. Så det var en spännande utmaning!

På grund av att jag varit så intresserad av trädgårdsdesign i varma och torra klimat har jag gjort en del research-resor på egen hand, dels i Mellanöstern och även till Australien och södra Kalifornien. Det har varit väldigt givande att nätverka med designers utomlands och att se imponerande anläggningar och botaniska trädgårdar i ökenklimat.

Den växtkännedom och kunskap om olika naturtyper som jag fått genom allt detta hade jag också nytta av när jag jobbade med att sköta regnskogen på Universeum i Göteborg. Alla som varit där vet att det är en tryckande tropisk hetta och mycket hög luftfuktighet. Varje dag började jag halv sex på morgonen med att vattna alla växterna i regnskogen, ansa och hålla snyggt på gångarna. Allt skulle vara klart innan kl 10 då besökarna började dyka upp. Det var slitsamt att jobba i värmen men kul! Det regnar varje dag i en regnskog, så då blir det också viktigt att vattna regelbundet, och på Universeum gällde det att vattna på bladen snarare än bara jordytan, dels för att öka luftfuktigheten men också för att bekämpa skadedjur som trivs utmärkt i tropiska miljöer. Vid sidan av arbetet på Universeum så jobbade jag också med trädgårdsdesign mot privatkunder.

På vår fråga om hon jobbat med utformningen av några andra offentliga miljöer än privatträdgårdar så svarar Matilda att hon gjort en ny planering av Surbrunnsparken i Ystad. Där var det viktigt att ta hänsyn till historien och inte föra in moderna eller främmande inslag. Som en lite annorlunda grej berättar hon att hon även jobbat för ett Hostel i Spanien med att sy inredningstextilier och lapptäcken. Den kreativa ådran kommer till uttryck på flera olika sätt tycks det.

Har du någon uppfattning om vad som kommer inom trädgårdssegmentet i  framtiden?

– Jag tror att fler och fler väljer att utforma sina trädgårdar individuellt, att vi kommer att se fler olika stilar och starka uttryck med tydliga teman. En större variation. Inte som alla andra har det i villakvarteret eller radhuslängan. Nittiotalisterna och kommande generationer kanske kommer att våga vara lite mer crazy.

Vi tackar Matilda för pratstunden och inser, när hon går inväg med batiksjalen fladdrande i vinden, att hon kommer att fortsätta att söka det annorlunda och omöjliga. För henne finns det inga gränser, allt ska prövas.

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

Fields marked with an * are required